איטליה שלא היכרתם - פוליה וגרגנו | אתר האוכל של ג'אקומו
top of page

איטליה שלא היכרתם - פוליה וגרגנו

לכל הכתבות

בדרום מזרח איטליה ממרכז המגף ודרומה או, ליתר דיוק, מצפונו של חצי האי גרגנו (Gargano), שוכנת פוליה או כפי שהיא נקראת בפי דוברי האנגלית אפוליה, רובנו מעולם לא שמעו כלל על אזור זה וכמונו מרבית התיירים הטיפוסיים המכירים את עריה המפורסמות של איטליה ובוחרים, משום מה, שלא להגיע לחבל ארץ מעניין זה. שמותיהן של בארי וברינדיזי, מהערים המפורסמות באזור ידועים ודאי גם לישראלי הידען אולם מעולם לא פגשנו שם ולו תייר ישראלי אחד.
 
איך מטיילים וכיצד מגיעים
טיול בפוליה חייב להיעשות במכונית. זו היא הדרך היחידה בה ניתן להגיע ולראות את מכמניו המיוחדים של חבל ארץ מעניין זה. הרשו לי להמליץ על מסלול לטיול פולייזי מעניין ומהנה.
צאו מרומא, מזרחה, לכיוון פסקרה, על חוף הים האדריאטי. עיר נופש איטלקית טיפוסית הומה בטיילים איטלקיים, מאופיינת בחוף ים ארוך ובטיילת יפהפיה גדושה במסעדות ובתי אוכל, מוסיקה ורעש, רעש איטלקי המתנגן כעין מנגינה לטינית מיוחדת.


יום אחד בפסקרה, מנוחה והתרגעות בריביירה הנפלאה והלאה, דרומה לפוליה. נקודתה הצפונית ביותר של פוליה היא תחילת התעקלותה של היבשת מזרחה, לכיוון הים במגמה ליצור את חצי האי גרגנו.
המשיכו בנהיגה בכביש הראשי המוליך מפסקרה לסאן סברה San Severa, מסאן סברה עלו על כביש S272 עד סאן ג'ובאני רוטונדו San Giovani Rotondo, משם למונטה סנט אנג'לו Monte Sant Angelo וממנה בכביש 5528 לעיר הנופש רודי גרגניקו Rodi Garganico. חובבי הטבע שביניכם לא יפסיקו להשמיע קריאות התפעלות - היערות הטבעיים בגובה של קילומטר מעל פני הים, המצוקים הלבנים והמפרצונים הטבעיים הנמצאים מאחורי כל עיקול בדרך הינם התחלה נהדרת לטיול בפוליה.


 מרודי גרגניקו המשיכו לפסקיצ'י Peschici וממנה לוויסטה Vieste מצאו לכם בוויסטה מלון כלשהו, טיילו בסמטאותיה הצרות של העיר, רדו אל החוף, אכלו באחת המסעדות בסמטאות היורדות אל מרכז העיירה, בררו היכן נמצא שוק הבוקר ובקרו בשוק בחצות כאשר הרוכלים מתחילים לסדר את הירקות על הדוכנים ומשלוחי הירקות זורמים מכל הסביבה, התרגעו בחוף הים היפהפה והמשיכו הלאה, לאורך החוף לכיוון מנפרדוניה.
 
מילואים במנפרדוניה
הכינו מצלמה, אולי אפילו שתיים - מצלמה ומסרטה - ומלאי פילמים מספיק. בדרך - קרוב לוודאי שלא תמצאו היכן לרכשם. דרך החוף למנפרדוניה אוצרת בחובה כמה מהנופים היפים ביותר שחזינו בהם בכל טיולינו. עצרו מפעם לפעם, רדו מהמכונית, התבוננו בנוף, הביטו אל הים המשתרע הרחק למטה מתחתיכם, קחו נשימה עמוקה ושכחו מכל השאר.
עוד מעט קט ואתם במנפרדוניה - ותיקי המילואימניקים שביניכם ייזכרו בוודאי בערים ערביות שהזדמן להם לבקר בהן במהלך שירות המילואים. אם נתעלם במנפרדוניה מהשילוט האיטלקי, מהעדר הגלביות והרעלות ומהניקיון היחסי, הרי שאנו במזרח התיכון בעיר ערבית שאינה מרשימה במיוחד.
 אופס, אנחנו נסחפים. תיאור מפורט של טיול בפוליה תוכלו הרי למצוא בכל מדריך טיולים מכובד וזו הרי אינה כוונתנו בכתבה זו.
 
נקודת המוצא למזרח הים התיכון
איטליה מכונה, כידוע, ארץ המגף ופוליה היא עקבו של מגף מפורסם זה. 760 ק"מ של חוף ים יצרו חבל ארץ בעל אקלים מיוחד שכלכלתו מבוססת בעיקר על תוצרת הים, על גידולי הירקות העשירים והמגוונים ועל הגט, הזית והחיטה וכמו מרבית ארצות הים התיכון).


שנים רבות הייתה פוליה הנקודה האחרונה באירופה בה הניחו את רגליהם הצלבנים לפני נסיעתם לארצות המזרח הבלתי נודעות. זוהי הסיבה למספרם הרב של המנזרים והמקדשים הפזורים על פני הארץ. הצלבנים - צרפתים, ספרדים, גרמנים, אנגלים והאיטלקים כמו גם הבאים לאיטליה שפוליה שימשה תחנתם הראשונה בה - יוונים, בולגרים, מורים, ערבים ואפילו יהודים, השאירו בה כל אחד את חותמו, המתעניינים בהיסטוריה, בתרבות ובדת ימצאו בפוליה כר נרחב לנושאי עניינם והמטיילים שאהבותיהם חושניות יותר כמו אוכל, נופים שווקים וחיי יום יום תוססים לא ימצאו רגע של מרגוע לחושיהם הסוערים.

היכן מבקרים
לטיול אמיתי בפוליה יש להקדיש שבוע לפחות והוא חייב לכלול את לצ'ה (Lecce). פנינת הבארוק, מרטינה פרנקה (Martina France) ואלברובלן (Alberobello) שבארץ הטרולי ואותם בתי אבן מיוחדים ומוזרים עם גגות דמויי פעמון שכמה מהם קיימים מאז המאה ה-16); ברלטה (Barletta) - ובה הקתדרלה הרומנסקית המפורסמת ופסל קולוסוס שניצוק בקונסטנטינופול במאה ה-4 והובא למקום במאה ה-14 על ידי יורדי ים ונציאניים ; טרני (Tarni) - עם נמל הדייגים הציורי והרובע העתיק הקיים מאז ימי הביניים ; מולפטה (Molfeta), ברינדיזי עם החוף ששימש נקודת מוצא לספינות מעפילים רבות שיצאו בדרכן לארץ ישראל ובארי (Bari) בירת המחוז עם השדרות הרחבות והבתים המפוארים בעלי החזיתות הבארוקיות האופייניות לעריה הגדולות של אירופה.
 
ומה אוכלים בפוליה
ארוחה בפוליה כמו גם באיטליה כולה אינה דורשת תכנון מיוחד ובחירה מדוקדקת של המסעדה. לאמתו של דבר, ככל שמפשפש אני בזיכרוני אני מתקשה להיזכר באיזו שהיא ארוחה באיטליה שניתן היה להגדירה כאכזבה. אם הינכם אוהבי אוכל ואינכם נרתעים ממאכלים שאינם מוכרים לכם - בחרו כל מסעדה שתעלה על דעתכם. הצביעו על אחת מהמנות הראשונות שבתפריט, או "העמיסו" את צלחתכם משולחן האנטיפסטי הפתוח, בקשו פסטה כלשהי (פולייזית כמובן) רצוי ברוטב ירקות, ובקשו את המלצת המלצר לגבי הדגים או פירות הים בהם מתמחה המסעדה. ההנאה מובטחת.
נמנענו במכוון מלציין מסעדה זו או אחרת - המבחר גדול וכפי שציינו, כולן טובות. הטרטוריות שלאורך החופים או לצידי הדרך, האוסטריות והריסטורנטות - כל אחת והתמחותה, כל אחת והפסטה שלה וכל אחת וסגנונה המיוחד העובר מדור לדור זה זה עשרות ואף מאות שנים בין בני המשפחה המנהלים אותה,
יכולנו להפליג עוד ועוד בתיאורי מקומות, נופים שווקים ואנשים, אולם אנו באנו הרי לספר לכם על אוכל, ואוכל אכן יש בפוליה, יש ויש.


מטבחה של פוליה מצטיין במין תרכובת מוזרה של מטבח איטלקי, יווני, בלקני, נורמני, מורי וספרדי - כולם שלטו באזור או השתמשו בו כארץ מעבר והשאירו כאן את חותמם בבניה, בכנסיות, ובעיקר באוכל. פסטות מיוחדות אופייניות למקום, דגים ופירות ים מכל הסוגים וירקות, הרבה הרבה ירקות עם כל דבר ובכל,דבר,
כמה וכמה ארוחות אכלנו בפוליה מרביתן מצוינות ואנו ננסה לשחזר כאן כמה מהמנות היותר מיוחדות שבהן :
 

bottom of page