בואו נדבר על פסטה | אתר האוכל של ג'אקומו
top of page

בואו נדבר על פסטה

לכל הכתבות

פסטה, היא אולי השגרירה הטובה ביותר של איטליה בעולם. אין כמעט מקום שלא נמצא בו מסעדות איטלקיות. וכשיש אוכל איטלקי, יש גם פסטה. אין ארוחה איטלקית אמיתית ללא פסטה.


פסטה ומרקו פולו
 רבים מאתנו שמעו שמקורה של הפסטה בסין, ושהנוסע האיטלקי המפורסם, מרקו פולו, הביא אותה לאיטליה בשובו ממסעותיו. במוזיאון הפסטה ברומא, בפיאצה סקנדברג, הסמוכה לפונטנה די טרבי, ניתן למצוא מסמכים המתעדים ייצור פסטה בסיציליה במאה ה-11, כמאתיים שנים לפני תקופתו של מרקו פולו במאה ה-13 . עיון מדויק בכתביו של מרקו פולו יגלה שהוא כותב בהם משהו דומה לכך: "ראיתי שם מאכל שהסינים אוכלים שמזכיר את הפסטה שלנו". קרוב לוודאי שגם בסין ייצרו מאכל דומה, אך מרקו פולו לא הביא את הפסטה לאיטליה מסין, פסטה נוצרה באיטליה הרבה לפני כן.


פסטה ואורז
פסטה היא אוכל איטלקי מקובל ונפוץ וקימים סוגים רבים ושנים של פסטה, שכולם כמעט מיוצרים מאותם חומרים וצורותיהם שונות ומגוונות. אגב, גם אורז נחשב באיטליה למנת פסטה,  ובאזורים רבים באיטליה (בייחוד בצפון), האורז הוא מנת הפסטה העיקרית.

סוגי הפסטות
 אפשר למצוא באיטליה סוגים שונים של פסטה המסווגים לפי צורת הפסטה, אורכה והאזור שבו היא מיוצרת. יש פסטות אופייניות לאזורים שונים, כמו ביגולי באיזו ונטו, או אורקייטה באזור פוליה. במקומות מסוימים מיוצרות פסטות בשמות אחרים מאלה שהן נקראות בהם באיזורים אחרים, למשל – טלייטלה, ופטוצ'יני.

 

בספירה לא מדויקת מניתי כ-100 סוגי פסטה המוכרים לי, ביניהם: ספגטי, ספגטיני, מקרוני, בוקטיני, טלייטלה, טליוליני, פטוצ'יני, פוזילי, פנה, קונקיליה, אורקייטה, ביגולי ועוד ועוד ועוד. עד כמה שידוע לי קיימים באיטליה כ-300 עד 400 סוגים וצורות שונות של פסטה.  יהיה זה מיותר לפרט את כל סוגי הפסטה אולם, יש לזכור כלל חשוב הנוגע לבישול הפסטה:
כשמכינים פסטה, הרוטב תמיד מחכה לפסטה כלומר - רק כאשר הרוטב מוכן מתחילים בבישול הפסטה.

 

פסטה נמכרת כפסטה יבשה, תעשייתית, פסטה מבושלת למחצה ומוקפאת או פסטה טרייה. הטובה מביניהן היא הפסטה הטרייה, כמובן, המיוצרת בבית מחיטת דורום קשה במיוחד.


כיצד מכינים פסטה בבית
הכנת פסטה בבית היא תהליך פשוט למדי שאינו דורש זמן רב מדי. כדי להכין פסטה ביתית, רצוי להשיג קמח מחיטת דורום טחונה בצורת סמולינה (טחינה גסה במיוחד). זהו הקמח האידיאלי לפסטה והפסטה שתתקבל תהייה, לאחר בישול מתאים, טעימה ומזינה.

bottom of page