top of page

בטטה - מלכת המטבח החדשה ישנה

לכל הכתבות

בטטה. זהו הירק ה"איני" ביותר כיום – אתרי המתכונים ודפי העיתונים עמוסים כיום במתכוני בטטות - מרק בטטות, צלי עם בטטות, פשטידות בטטות, מחית בטטות,  פסטה עם בטטות, צ'יפס בטטות, בטטות ממולאות, אפויות ובטטות בגריל, קינוחים מבטטות, ריבות בטטות ועוגות מבטטות. אין כיום מסעדה יוקרתית, או שף אופנתי שאינם משתמשים בבטטות והשיגעון שוטף את מטבחי העולם כולו.
 
הבטטה מופלאה הזאת היא שורש ירק אכיל שמקורו באמריקה. צבעה כתום חום, טעמה מתוק ומרקמה כעין מחית עדינה. קיימים סוגים רבים של בטטות, אולם רק שניים מהם מגודלים בצורה מסחרית - הבטטה הבהירה החיוורת והבטטה הכהה יותר.
 
לבטטה החיוורת יש קליפה דקה צהבהבה ובשרה צהוב בהיר. טעמה אינו מתוק ואחרי הבישול נוהגים לתת לה להתייבש ומכינים ממנה מחית. לבטטה הכהה יש קליפה כהה יותר וצבע כתום חי. בשרה מתוק והופך בבישול לכעין מחית רכה. בטטות נמצאות כיום בשווקים כמעט במשך כל השנה וכאשר קונים אותן יש להקפיד לבחור את הבטטות הקטנות או את אלה שגודלן בינוני, שקליפתן חלקה ועליה מספר קטן של כתמים.
 
בטטות אינן נשמרות טוב באחסון רגיל ויש להקפיד לשמור אותן במקום קריר וחשוך. בתנאי אחסון כאלה אפשר לשמור אותן כ-3 עד 4 שבועות. בתנאים רגילים יש להשתמש בהם בתוך שבוע מיום הקניה. בטטות לא מאחסנים במקרר הן מאבדות שם את תכונותיהן וטעמן משתנה. אפשר להשתמש בבטטות במקרים רבים כתחליף לתפוחי אדמה. אפשר להכינן במגוון צורות כולל בישול צליייה או אפייה ואפילו להכין מהן טוגנים (צ'יפס).
 
במקומות רבים בארצות הברית, שממנה הגיעו אלינו הבטטות אשר נקראות שם "תפוחי אדמה מתוקים", נוהגים לאכול בטטות רק בסעודת חג ההודיה (Thanks Giving), לצד תרנגול ההודו המסורתי.
 
רק בשנים האחרונות הולכת הבטטה ותופסת את מקומה הראוי במטבח, הן מבחינת טעמה המיוחד וגיוון הטעמים שהיא יוצרת בארוחה, והן בגלל ערכה התזונתי.


בטטה מכילה כמות גדולה של בטה קרוטן (ומעיד על כך צבעה הכתום), ואם היא נאכלת עם קליפתה, היא תורמת לגוף כמות גדולה של סיבים. היא מכילה ויטמינים A, B6 ו-C לצד מגנזיום וכמויות קטנות של אשלגן.
 
אופן ההכנה והבישול
הבטטות, כפי שכבר אמרנו, יכולות לשמש כתחליף במרבית המתכונים הדורשים שימוש בתפוחי אדמה, מלבד במקרים של אפיה שבהם יש חשיבות גדולה לכמות הנוזלים במאפה. לפני הבישול יש לקרצף את הבטטות היטב תחת מים זורמים.
 
אפייה
יש לנקב את הבטטות במזלג לפני האפייה בתנור, כדי לתת לאדים אפשרות יציאה. רצוי להניח את הבטטות בתוך נייר אלומיניום כדי למנוע מהנוזלים הניגרים באפייה ללכלך את התבנית. זמן האפייה תלוי בגודל הבטטות והוא נע בין 50 ל-60 דקות בטמפרטורה של 220 מעלות.
 
בישול
אם מבשלים את הבטטות בשלמותן, אין צורך לקלף אותן תחילה. הקליפות הדקות יתקלפו בקלות לאחר הבישול. זמן הבישול של בטטות שלמות הוא בין 15 ל-30 דקות לפי גודל הבטטות. זמן הבישול לבטטות חתוכות כ-15 דקות.
 
מיקרוגל
רוחצים היטב את הבטטות ומנקבים אותם במזלג כמה וכמה פעמים. מניחים את הבטטה במיקרוגל על נייר סופג וכאשר מוציאים את הבטטה מן המיקרו, עוטפים אותה בנייר אלומיניום ומניחים לה לעמוד כ-5 עד 10 דקות.
זמן הבישול 5 עד 10 דקות לבטטה.

bottom of page