לאכול באיטליה | אתר האוכל של ג'אקומו
top of page

לאכול באיטליה

לכל הכתבות

לעיתים קרובות פונים אליי חברים או גולשים באתר שלי ומבקשים טיפים לגבי מסעדות באיטליה: היכן לאכול, מה לאכול ואיפה אני ממליץ לאכול. תשובתי היא אחת, כמעט תמיד: הימנעו ממסעדות יוקרה, מסעדות מזון מהיר (ואין הרבה כאלו באיטליה) וממסעדות המגישות תפריט לתיירים (Menu Turistico).

 

אם אפשר, הימנעו גם ממסעדות בקרבת אתרי תיירות מפורסמים ואל תאכלו בוונציה, אלא אם כן המליצו לכם על מסעדה מסויימת. אתם מוזמנים, לעומת זאת, להיכנס לכל המסעדות האחרות שתמצאו, כמעט בכולן, או לפחות ברובן, תמצאו אוכל מצויין והסיכוי לכישלון קטן ביותר. ולמרות האמור לעיל, אחרי עשרות ביקורים באיטליה ומאות ארוחות במסעדות, כמה מסעדות זכורות לי לטוב וכאשר מזדמן לי אני שב ומבקר בהן. הנה כמה מהן ולאו דווקא לפי סדר העדיפות המקובל עליי.

לאכול פולייזית במילאנו
דווקא במילאנו, כמה מאות קילומטרים צפונית לפוליה (Puglia), זכינו לארוחה פולייזית אמיתית. טיפיקה אוסטרייה פולייזה (Tipica Osteria Pugliese), כך נקראת המסעדה. שמענו עליה עוד בחבל פולייה שבדרום, מפי אחיו של בעל המסעדה, ואנו מכוונים אליה את צעדינו. לאורך חלון המסעדה, על שולחן ארוך, מונחות 42 (!) מנות אנטיפסטי שונות - דגי אנשובי בשמן, עגבניות מיובשות, פרוסות נקניק מיוחד, נתחוני נקניק שרויים בשמן, גבינת מוצרלה טריה, סלט רוקה, זיתים שחורים וירוקים, צנוניות במי מלח, פטריות מקומיות בשמן זית. כרוב אדום חתוך ומתובל, ציקוריה מאודה, בצלצלי שלוט מוחמצים, חצילים בגריל, חצילים בשמן ובחומץ. חצילים עם פלפלי גמבה, ארטישוקים זעירים בחומץ, קישואים מטוגנים, צלפים בחומץ, סלק בתחמיץ, ברוקולי מאודה, גבינת סטרצ'לה, כרובית מאודה ועוד ועוד קערות עמוסות בכל טוב ומונחות כמזנון פתוח על שולחן לאורך חלון המסעדה. במסעדה שולחנות ארוכים, מפות נייר, צלחות עמוקות והרבה הרבה כוסות יין ואתה יושב בין האורחים, בן זוגך ממולך, מימינך ומשמאלך סועדים אחרים זרים, רובם איטלקים. אין תפריט, אתה בוחר מרשימה שקורא בפניך המלצר. זה מוסר את הזמנתך בצעקה רמה לאחראי, הנמצא בצידו השני של האולם, והארוחה מגיעה בתוך דקות.


ארוחה פולייזית אמיתית תכיל לעולם פסטה פולייזית, שהינה פסטה מיוחדת, עבה יותר מהרגילה, מעוצבת בצורות שונות מאלה שאנו מורגלים להן ומבושלת על גבול הטרי וה"אל-דנטה", כך, שהחיך הישראלי, המורגל בפסטה המוגשת אצלנו, שולח רמזים מוסווים של בקשה לעוד כמה דקות בישול. אולם לא, כך אוכלים בפוליה ואורח מנומס נוהג כמנהג המקום. מתחילים באנטיפסטי ולאחריו מנת פסטה פולייזית מסוג אורקייטה, הנראית כעין שבלולים שטוחים שדפנותיהם מקופלות פנימה. לפסטה שני רטבים בלבד - רוטב ירקות ורוטב עגבניות מבושלות. אני, שקיבלתי רוטב ירקות, פניתי למלצר וביקשתי גבינת פרמזן ונעניתי בנימוס על ידו ובצחוק כמעט רועם משכנתי. רוטב ירקות, כך אמרה לי שכנתי, תושבת בארי שבפוליה, לעולם אינו מלווה בגבינת פרמזן, לחם וכעין כעכים קטנים מאפה בית הם הליווי המתאים למנת פסטה זו והם אכן הגיעו לשולחן ללא דיחוי ובלא קמצנות. אכלנו כבר ארוחות טובות יותר, מיוחדות יותר ומתוחכמות יותר, אולם בין הארוחות, הזכורות לי לטוב, תתפוס זו מקום מכובד בפינת הפולקלור, העניין וההנאה.

 

הוסטריה רומנה - רומא
אני מחליט לאכול הפעם בהוסטריה רומנה (Hosteria Romana). זוהי מסעדה נחמדה, הצמודה למלון שלנו. האנטיפסטי שלהם מצוין. אנחנו נכנסים למסעדה. בעליה של המסעדה סטפאנו נאנוני שמו, מקבל אותנו בלחיצות יד ובחיוך של חביבות. גם הוא, כמו מרבית האיטלקים, אינו מדבר כמעט אנגלית. הוא דואג לנו למקום כבוד במרפסת. חברים סיפרו לי שכאשר זיהו אותם כישראלים במסעדה הזאת, הציגו להם את הספר שלי בגאווה על כך שהמסעדה שלהם מופיעה בו.


על השולחן כבר מונחת צלחת ובה מעין מנת "ברוך הבאים" ארנצ'יני, לצידו מונח קרוקט - מעין ארנצי'ני בצורת אצבע העשוי מפירה תפוחי אדמה. אנחנו מזמינים אנטיפסטי בלבד, ואני מבקש לקבל את הספצ'יאלה דה לה קזה. השולחן מתחיל להתמלא בצלוחיות, עמוקות כצלוחיות מרק, עד שלא נותר אפילו בו מקום להניח את קנקן היין. יש כאן ארטישוק טרי עם גבינת מוצרלה, קונצ'ה קישואים (שהוא מאכל טיפוסי של יהודי רומא), חצאי עגבניות ממולאים בפירורי לחם ותבלינים, קלמרי ברוטב שמן זית ולימון, חצילים מטוגנים, פול עם פנצ'טנה, ארטישוק מטוגן, חצילים מטוגנים ושרויים בחומץ בן יין, שעועית מטוגנת שרויה בחומץ, פטריות מוחמצות, פרושוטו ונקניקים ולחם איטלקי טיפוסי. אני ממשיך בביסטקה א-לה פיורנטינה. זוהי חתיכת בשר גדולה צלויה על האש והיא עשויה במומחיות רבה, בדיוק במידה הדרושה. בדרך כלל אני נמנע מלאכול בשר באיטליה, חבל לי לוותר על הפסטה, אבל סטייק כזה אינו דבר שאוכלים יום יום. הנתח ענק, מתובל במעט פלפל ומלח בלבד ועשוי בדיוק במידה הנכונה. זוגתי אוכלת ניוקי ברוטב שמנת וחלמונים, מתובל בפלפל לבן ובעלי ארוגולה. הניוקי ממש נמסים בפה והרוטב עדין ויוצר הרמוניה נפלאה של טעמים. אנחנו מסיימים במנה מתוקה – גאוות המסעדה: מעין טרטופו שוקולד מצופה בסורבה לימון. רוברטו מוזג לנו לימונצ'לו על חשבון הבית ואנחנו מזדחלים במעלה רחוב קוואטרו פונטנה, עד המלון בוויה נציונאלה.

כתובת: Via del Boccaccio, 1, Rome, Italy

טלפון: 064745284 39+

לאכול במפרץ אמאלפי
את אחת מהארוחות הטובות ביותר במפרץ אמאלפי אכלנו בעיירה קטנה השוכנת על חוף הים - פראיאנו (Praiano) שמה. שם, אצל ארמנדינו במסעדת Da Armandino, בשעת צהריים חמימה, אכלנו מנת פסטה נפלאה עם מולים ופירות ים ומנת פסטה ברוטב אמאטריציאנה מצויין, המשכנו בצלחת דגים ופירות ים מטוגנים ומנת חציל עם פרמזן (הטובה ביותר שאכלתי אי פעם). ליווינו את הארוחה ביין לבן מקומי וקינחנו בעוגת שוקולד מדהימה ספוגה ברום (וריאציה כלשהי על העוגה הטיפוסית לאיזור המכונה בבה) בהמלצתו של ארמנדינו, וכל זאת במחיר סביר והגיוני. כאן, בסיום הארוחה, הודיתי למזלי הטוב שהביא אותי לאכול במקום הקטן והבלתי מרשים הזה והפגיש אותי עם מטבח איטלקי-ים תיכוני אותנטי ומצויין.

כתובת: Via Marina di Praia, 1

טלפון:   089-874087 או 089-874087

 

בצ'טרה (Cetara) אכלנו מנת פסטה, הנקראת קלמרטה (נחשו למה), ביחד עם רוטב אנשובי מדהים וכמובן שניצלנו גם את ההזדמנות לקנות שתי צנצנות אנשובי מקומי ותמצית שמן אנשובי הנקראת קולטורה (Colatura), שהפכה למרכיב קבוע במנות הפסטה שאנו מכינים בביתנו.

בסלרנו (Salerno) אכלנו את אחת הפיצות הטובות ביותר שאכלנו אי פעם. במסעדת פיצות ברחוב הראשי, כשהפיצות נעשות מול עינינו, נהנינו מפיצות דקיקות ועשירות ברוטב ובטעמים, כאלה לא אכלתי עדיין בשום מקום באיטליה (ולמרות מה שנוטים ישראלים רבים לומר – האיטלקים כן יודעים לעשות פיצות, ועוד איך יודעים). שם אחת המסעדות: Pizza Margherita.

כתובת: Corso giuseppe garibaldi, 201

טלפון: 089.228880

 

במסעדת קאפו ד'אורסו (Capo d'Orso) של השף לואיג'י (ידיד ישראל מושבע) לא זכינו לטעום מן התפריט הנפלא, שהוצג לפנינו מפני שהמקום נסגר באותו ערב למסיבת חתונה. נותר לנו רק להתבונן במקום הנפלא עם הנוף המרהיב ולהתרשם מן התפריט, שאינו זול כלל ועיקר – מ-65 אירו ועד ל-125 אירו לאדם. טוב, זה כפי הנראה מחיר סביר למסעדה המחזיקה בכוכב של מישלן (אחת מ-15 מסעדות כאלה באיטליה).

כתובת: V. Diego Taiani, 48, Maiori, 84010

טלפון: 39-089-877022, 39-089-877022

 

במאיורי (Maiori) אכלנו פעם אחת במסעדת דדאלו (Ristorante Pizzeria Dedalo), שמתאימה לתיירים ואינני ממליץ עליה במיוחד.

כתובת: Corso Reginna, 2

טלפון: 39-089-877084, 39-089-877084

 

ובמסעדת La Vela על הטיילת, בה האוכל סביר יותר והצוות מסביר פנים.

כתובת: Address: Via Amendola, 7, Maiori 84010, Italia

טלפון: 39-089-852874, 39-089-852874

 

בסורנטו (Sorrento) אכלנו בלה לנטרנה (Ristorante La Lanterna), שאיננו מחמיצים ביקור בה כשאנחנו בסביבה וזאת בזכות מזנון האנטיפסטי, המכיל 64 מנות שונות: החל מנקניקים ובשרים, המשך בירקות וכלה בדגים, פירות ים וגבינות. שני סועדים, שיבחרו כל אחד מנות אנטיפסטי שונות, יזכו בארוחה מגוונת שכמעט שאין צורך להוסיף לה גם פסטה, אלא אם כן אתם רעבים במיוחד. גם האווירה ב"לה לנטרנה" היא מיוחדת ותמיד יימצא במקום זמר שיופיע לפני האורחים במבחר שירים נפוליטאניים. תמורת 5 אירו תוכלו לזכות בקונצרט פרטי רומנטי ומיוחד.

כתובת: 80067 Sorrento (NA) - Via San Cesareo, 23

טלפון: 39-0818781355

 

אם אתם נמצאים בנאפולי, חפשו מסעדות ברובע העתיק או בסביבות השוק. שם תהנו מאוכל אותנטי, כמו פסטה ברוטב תפוחי אדמה, מצוות מלצרים רעשני ומשרות יעיל, מהיר וקורקטי. עצתי, הימנעו מלהכין לכם מראש רשימת מסעדות לפי מדריכי הטיולים השונים, תנו לעיניכם ולאפכם להוביל אתכם למסעדות הנכונות ומובטחני שלא תתאכזבו.

 

ארוחת כמהין באומבריה
באומבריה, וליתר דיוק בפרצ'י, אכלנו גם את אחת הארוחות הטובות שאכלנו אי פעם באיטליה – בהמלצתו של ידיד מקומי ביקרנו במסעדת איל קסטורו (Il Castoro), המגישה ארוחת טעימות על בסיס פטריות כמהין. במשך שעה שלמה לא הפסיקו להגיע לשולחננו המנות והאחת טובה מרעותה. התחלנו במנת קרוסטיני עם ממרח טרטופו, פרוסות פרושוטו קרודו וסלמי מקומי ופרקורינו, לצד חביתת כמהין נפלאה.

 

המשכנו במנת פסטה – פטוצ'יני ברוטב כמהין ושמן זית ולאחריה פסטה מיוחדת, אופיינית לאיזור, בשם פיורילי (Fiore – פרח באיטלקית) ברוטב כמהין ואספרגוס מדהים. עוד אנו מלקקים משפתינו את שאריות הרוטב הנפלא, ולשולחן הגיעו שלוש מנות בשר: בשר חזיר בר צלוי בקדרה, צלעות חזיר ברוטב פטריות כמהין ונתחי בשר בקר צלויים על אש פתוחה וגם עליהן וריאציה כלשהי של פטריות כמהין. יין אדום שולחני ובקבוק מים מינרליים השלימו ארוחה נפלאה זו, שמחירה (לא תאמינו) היה 30 אירו בלבד (בהמלצת אורי,חברנו, הזמנו מנת טעימות אחת, ואכן, אם אינכם רעבים בצורה יוצאת דופן, הסתפקו גם אתם בכך).

כתובת: Via Roma - 06047 - Preci (PG)

טלפון: 39-0743-99127/939316

 

ג'ויה מיה - הטרטוריה האהובה עליי ברומא
זוהי אולי הפעם העשירית שאני סועד בג'ויה מיה (Gioia Mia) וקרוב לוודאי שלא אבקר אי פעם ברומא מבלי לסעוד במסעדה הזו. בסמטה קטנה בשם ויה אביניונזי (via degli Avignonesi), הצמודה לפיאצה ברבריני, בקרבת ויה טריטונה ובמרחק הליכה מפונטנה די טרבי גיליתי לפני כ-15 שנים את טרטוריית "ג'ויה מיה" וטעם הניוקי בשמנת וחלמונים שאכלתי שם, "מתנגן" על לשוני לכל אורך השנים. זו הייתה בעצם הארוחה האיטלקית שהביאה אותי להחליט ללמוד בישול איטלקי ולהשתלם בו. כמעט תמיד תמצאו שהמסעדה מלאה מפה לפה וכדי שלא תאלצו להמתין זמן רב או שלא לסעוד כלל, רצוי שתזמינו מקום מראש. קצת מסובך, אמנם, מפני שהצוות מדבר ברהיטות אבל רק איטלקית, למרות שבקצת מאמץ תצליחו להסביר את עצמכם גם באנגלית...

 

אחד מהדברים האהובים עליי ב"ג'ויה מיה" הוא מגוון מנות האנטיפסטי - ירקות, בשרים ופירות ים. במרכז המסעדה מתמשך שולחן ארוך והסועדים יושבים משני צדדיו, איש מול רעותו. אם תחפצו בשולחן נפרד משלכם יהיה עליכם להמתין זמן רב למדי. הפעם בחרנו במנת אנטיפסטי מעורב ובמנת פרושוטו עם מלון. למנה ראשונה הוזמנה פפרדלה ברוטב גראן דוקה, שהוא רוטב שמנת, פטריות, בייקון, עגבניות וקוניאק. שנים רבות שאני משחזר בהצלחה את הרוטב הזה במטבחי ובסעודות שאני עורך אבל כאן, תמיד יש לו טעם שונה ומיוחד. אולי בגלל המקום, אולי בגלל הבעלים רוברטו סטופוני, שאינו מפסיק לברר האם האוכל אכן מוצא חן בעינינו. פפרדלה לי ומנת ריזוטו מרה אי מונטי, פירות ים ופטריות לבת זוגי, חצי ליטר יין אדום, יין הבית ובקבוק מים מינרליים. לסיום מנה אחת של עגל ביין מרסלה ותרד מאודה בחמאה ולקינוח - לימונצ'לו על חשבון הבית.

כתובת: Via Degli Avignonesi 34, Rome

טלפון: 39-06-4882784

bottom of page