סיציליה - שווקים ואוכל | אתר האוכל של ג'אקומו
top of page

סיציליה - שווקים ואוכל

לכל הכתבות

אם המטבח האיטלקי המגוון הוא אחת מן הסיבות לנסיעתכם לסיציליה, רצוי שפירות ים ודגים יעמדו בראש סדר העדפותיכם באוכל.


לאוהבי מאכלי הים, סיציליה היא גן עדן אמיתי ואם אתם גם אוהבים לבשל ושכרתם איזושהי דירה או וילה המצוידת במטבח קרוב לוודאי שלא תוכלו להדיר את רגליכם מן השווקים.


לא תוכלו להעלות בדעתכם איזשהו מן היצורים האכילים החיים בים שלא ניתן למצוא כאן בשווקים ואפילו במרכולים. בשעות הבוקר המוקדמות פורסים הסוחרים את מרכולתם, רובה עדיין מפרפרת בחיים ואתם מוזמנים לבדוק, למשש, להיצבט לעיתים ולקנות במחירים שאפשר רק לקנא באלה שמבחר כזה של פירות ים ודגים נמצאים בהישג ידם.


בשווקים תוססים והומי אדם כמו שוק המזון בכיכר קאפו (Capo), שוק באלארו (Ballaro) ושוק ווצ'ריה (Vucciria) בפלרמו או שוק הדגים והמזון הנפלא בפיאצה די בנדטו (Piazza di Benedetto) בקטניה, תמצאו דוכני דגים ופירות ים שיעלו אפילו על הפנטזיות הגדולות של דימיונכם. כאן תמצאו צדפות רגילות הנקראות וונגולה (Vongole), צדפות שחורות הנקראות קוצה (Cozze), שרימפס (Gamberi) וגמברוני, לובסטרים, קיפודי ים (Ricci), קלמרי, דיונונים, תמנונים, קלמרי ננסייים ודגים, מכל הסוגים והמינים ובשמות שלא תמיד הצלחתי לקלוט. הדג המכובד ביותר הוא דג החרב (Spada). זהו דג ענק עם מעין "מקור" ארוך, הנפרס לפרוסות ועשוי במחבת או על האש כמו סטייק אפשר לראות עד כמה הדג פופולרי לפי התורים המשתרכים ליד הדוכנים פרוסות מן הדג המיוחד והטעים הזה.


ומה עם הירקות הטריים, ערימות הארטישוק והשומר ודוכני התבלינים המזמינים. אלה היו החלק האהוב עליי ביותר בסיורינו.

שעות הפעילות של השווקים ובעיקר של שווקי הדגים הן בבוקר. בשעות הצהריים המקומות מתפנים, נשטפים וממתינים לסוחרי הבוקר הבא ולקונים הבאים בעקבותיהם.


וכך, אם אתם אוהבי מאכלים מן הים ורוטבי פסטה הבאים גם כן מן הים, סיציליה היא המקום עבורכם. מאידך אם אתם מעדיפים נתח בשר עסיסי, פרוסות טלה ברטבים שונים ופסטות ברוטבים מעט יבשתיים יותר כמו שמנת, חמאה, בשר וירקות, כמעט שלא תמצאו מסעדות המגישות כאלה בסיציליה.


כאן תוכלו להזמין אנטיפסטי מן הים (Antipasti di Mare), פירות ים מטוגנים בבצק (Fritto Misto), קלמרי מטוגנים, פסטות ברוטב סרדינים עם פירורי לחם מתובלים המפוזרים עליה בנדיבות (וזו המנה היחידה שלא אהבתי), ריזוטו פירות ים, ריזוטו או פסטה שחורה (Nero di Sepia) עם דיו של דיונונים, פרוסות דג חרב בגריל ועוד.


מסעדות רבות בסיציליה נושאות את התואר Vero cucina Siciliana (מטבח סיציליאני אמתי) אבל, לאמיתו של דבר, כמעט שלא תמצאו פה מאכלים שאפשר לשייכם למטבח הסיציליאני דווקא. המנה הסיציליאנית המובהקת ביותר שאכלתי כאן הייתה קאפונטה, ואני ממליץ לנסות את מאכל החצילים המיוחד הזה. גם הלחם כאן שונה מן הלחם המקובל באיטליה, זהו לחם צהבהב שבשרו רך יותר מזה של הלחם הטוסקאני והוא גם טעים יותר.


בכמה מן המסעדות תוכלו גם למצוא שולחן אנטיפסטי ואני מציע להתמקד מבין מנות האנטיפסטי במנות הירקות דווקא, כמו תרד מתובל, פלפלים בשלושה צבעים, חצילים ממולאים וזיתים, ואל תניחו את ידיכם מן הארטישוק (Carciofi), השומר (Finocchio), האנשובי או הסרדינים המדהימים.


אם פיצות אתם אוהבים או קינוחים מתוקים משגעים הגעתם למקום הנכון. סיציליה ידועה כמולדת הקסטה ועוגיות השקדים ואתם חייבים לנסות את הגלידות הנפלאות הנמכרות בכל פינת רחוב.

גם בסיציליה, כמו בכל מקום אחר באיטליה, אין צורך בהמלצות למסעדות, כמעט כל מסעדה שתיכנסו אליה תגיש לכם ארוחה טעימה ומוצלחת. אולם שימו לב, שלא כמו באיטליה, שמרבית המסעדות בה מגישות את מטעמי המטבח האיטלקי, כאן יש גם מסעדות אחרות, ודי אם אזכיר את המסעדה הסינית-איטלקית (מן שילוב מוזר כזה) ליד המלון שבו התגוררנו או המסעדה הטוניסאית שבליל הריחות שהיכה בפנינו בכניסה גרם לנו לשים את פעמינו למקום מעט יותר אותנטי איטלקי.


מביסה כלשהי וייתכן שהדבר פחות מקובל מאשר באיטליה, מספר המסעדות כאן הרבה הרבה יותר קטן ולקראת הצהרים, כמו בכל איטליה, רצוי למצוא מקום פתוח ולאכול. אם לא תעשו זאת  יהיה עליכם להתאפק עד הערב בו ישובו המסעדות ויפתחו.


גם בסיציליה ארוחה מלווה תמיד במים (מינרליים כמובן) וביין. ויין הבית ברוב המסעדות סביר למדי. אם אתם מעדיפים יין מבקבוק דווקא, תמצאו שמחירי היינות פה זולים יותר מאשר במסעדות שלנו (אגב חצי ליטר יין הבית יעלה לכם כ-3 וחצי אירו) אולם אל תשכחו שגם כאן, כמו ביבשת יגבו מכם דמי סידור שולחן (coperto) שעשויים להגיע עד 2 אירו לסועד.


למרות האמור בספר ההדרכה שקיבלתי, סיציליה אינה זולה יותר מאיטליה וגם האוכל כך. ארוחה סבירה לזוג עם יין, מים מינרליים, מנות ראשונות ופסטה יכולה להסתכם בכ-45-50 אירו. לא זול במיוחד לכל הדעות.


את הקינוח אני ממליץ להשאיר לפסטיצ'ריה (pasticeria) הסמוכה. תמצאו שם מגוון מדהים של עוגות, עוגיות שקדים, סמיפרדו, קסטות ומבחר של טארטים עם פירות העונה. ארוחה אמיתית בסיציליה חייבת להסתיים בדבר מתיקה כלשהו ופשוט אסור, אבל אסור לוותר עליו.


ולסיכום, מאחר שפירות ים אהובים עליי במיוחד, האוכל הסיציליאני ערב לחיכי (למרות שציפיתי לאוכל הרבה יותר פיקנטי) אתם, אם אינכם אוהבים דגים ופירות ים, כדאי שתתכננו מחדש את מסלול טיולכם.

bottom of page