על אודות קישואים, זוקיני ודלעת | אתר האוכל של ג'אקומו
top of page

על אודות קישואים, זוקיני ודלעת

לכל הכתבות

קישוא הוא ירק קיצי אשר אורכו יכול להגיע עד לכמעט למטר, בדרך כלל הוא נקטף כשהוא במצב בוסר ואורכו בין 15-25 ס"מ

קישואים וסוגים מסוימים של דלעות, שייכים למשפחת Cucurbita pepo var. cylindrical קישואים יכול להיות ירוקים כהים או בהירים ולאחרונה ניתן למצוא גם קישואים צהובים או כתומים כהים שנוצרו כהכלאה של זנים שונים.

מקורם של הקישואים, כמו של כל הירקות ממשפחת הסקווש הוא ביבשת אמריקה.

מתייחסים אל קישואים כאל ירק למרות שמבחינה בוטנית הם פירות.

 

לקישואים, מסוג הסקווש המקובלים באמריקה, יש שושלת בת שנים רבות באמריקה. עם זאת, הסוגים השונים של הירק הנקראים אצלנו בדרך כלל "קישואים" פותחו בצפון איטליה במחצית השנייה של המאה ה -19, דורות רבים לאחר כניסתם של קישואי cucurbits מאמריקה במאה ה-16.

בארצות הברית, אוסטרליה וגרמניה, הצמח נקרא בדרך כלל זוקיני (מאיטלקית zucchina). בצרפת ובאיזורים דוברי צרפתית ואפילו באנגליה ובאירלנד הוא נקרא, בדרך כלל קורג'ט (courgette)

פרח הקישוא יכול להיות זכרי או נקבי. הפרח הנקבי הוא זהוב. והוא נמצא בקצהו של הקישוא. הפרח הזכרי גדל ישירות על גבעול הצמח וקטן לעומת הנקבי.

הזן שפותח בצפון איטליה במאה ה-19נקרא זוקיני והרשומות הראשונות על קישואי זוקיני בארה"ב נמצאו בשנת 1920. הם הובאו לארה"ב, קרוב לוודאי, על ידי מהגרים איטלקים וסביר להניח שגידולם הראשון היה בקליפורניה.

קישואים, כאמור, הם ממשפחת הדלועיים שהידועים ביניהם הם דלעת הקיץ הפופולרית, שצבעה הוא בדרך כלל כתום (רכיב חשוב בחגיגות ליל כל הקדושים [Halloween] הנחוג באמריקה). והיא יכולה להגיע למשקל של קילוגרמים רבים.

הקישואים המוכרים לנו הם גליליים ואורכם בדרך כלל 8 עד 15 ס"מ חוקרים רבים שהגיעו ליבשת אמריקה הביאו איתם לאירופה ירקות שנחשבו בעיניהם למאכלים מוזרים וכך, הקישואים מצאו לבסוף את דרכם לאיטליה, שם הם נקראו . zucchino

תושבי מרכז והדרום אמריקה אוכלים קישואים במשך כאלף שנים, אולם הקישואים שאנו מכירים כיום פותחו בעיקר באיטליה.

בארץ מקובלים כיום כמה וכמה סוגי קישואים וביניהם זוקיני ירוק וצהוב והקישואים שצבעם ירקרק בהיר, לצד ירקות נוספים מאותה משפחה כמו דלעת, דלורית, דלעת הספגטי ודלעות ננסיות.

הקישוא מוגש לרוב לאכילה כשהוא מבושל, מאודה, צלוי, ממולא ואפוי או מטוגן או משולב במאכלים אחרים כגון סופלה

המטבח האיטלקי מצטיין במגוון רחב של מנות מקישואים ומזוקיני וכאן תמצאו כמה וכמה מהן.

bottom of page