פרמיג'אנו ברג'יו אמיליה | אתר האוכל של ג'אקומו
top of page

פרמיג'אנו ברג'יו אמיליה

בחזרה לגבינות

שלושה מיליון, שמונים אלף וחמש מאות גלילי (חריצי) פרמיג'אנו, ייוצרו בשנת 2004, כך מדווח קונסורציום הפרמיג'אנו האיטלקי.


מסתבר, שזוהי הגבינה המפורסמת והנצרכת ביותר בעולם. וטעימה ראשונה ממנה תבהיר לנו מהיהשלטים המציינים שאנחנו נמצאים באיזור הפרמזן הסיבה לכך. זוהי גבינה פיקנטית בעלת טעם "אגוזי" במקצת ועקצוץ קל בלשון ובחך והיא משמשת בעיקר לגירוד על מנות פסטה וריזוטו או לאכילה כמות שהיא עם שמן זית, חומץ בלזמי או לחם.


ברחביה הירוקים של אמיליה רומנה, שאינה נחשבת דווקא לאחד מן היפים בחבלי איטליה, באזור המשתרע בין פרמה למודנה ולבולוניה נמצא אזור הייצור של הגבינה המיוחדת הזו – אזור הפרמיג'אנו, ומעידים על כך עשרות שלטי הדרך המזכירים למטייל את העובדה הזו, והחוות הענקיות שבהן היא מיוצרת.
 מחלבת הפרמיג'אנו דל פרנקו ודינה קנטרליבמחלבתם של פרנקו ודינה קנטרלי** אשר בוילה Cade שב-Reggio Emilia, אנו זוכים לברכת "בון ג'ורנו" חמה מפרנקו ודינה העוסקים במכירה בחנות.


 לאחר שאני מציג את עצמי ואת עובדת עיסוקי בבישול איטלקי, אנחנו מוזמנים לסיור במחלבה. "מותר לצלם פה?" אני שואל בחשש, פרי ניסיוני במקומות דומים בארץ. "נטורלמנטה" משיב פרנקו בחיוך' ואנחנו מקבלים הסברים מדויקים על תהליך הייצור כולו. "ומה עם שומן החזיר המוכנס לגבינה", אניאולם "בישול" הגבינה שואל כפי שהבטחתי לכמה מגולשי האתר שלי. "אין דבר כזה", הוא אומר "פרמיג'אנו מיוצרת מחלב בלבד" ומראה לנו את הגבינות הנמצאות בשלבים שונים של תהליך הייצור.


אנחנו מסיימים באולם ענק שבו מאוחסנים כמה וכמה מאות גלילי פרמיג'אנו ובטעימה של גבינות פרמיג'אנו בדרגות הבשלה שונות, ונוכחים עד כמה משתפר טעמה של הגבינה עם תהליך ההבשלה. שלושה קילוגרם גבינת פרמיג'אנו נארזים עבורנו בקפדנות ואנחנו שמים את פעמינו אל בירת המחוז, רג'יו אמיליה וממנה אל בולוניה שיש הטוענים שהיא בירת האוכל האיטלקי.


 הגבן מועבר לתבניות ונלחץ להוצאת הנוזלים העודפיםפרמיג'אנו או פרמיג'אנו, בשמה המקורי מיוצרת באזור אחד בלבד בעולם – בחבל אמיליה רומנה שבאיטליה ושמה המלא פרמיג'אנו רג'יאנו, לקוח משמותיהן של הערים המרכזיות שבחבל ארץ זה – פרמה ורג'יו אמיליה. גבינות דומות המיוצרות באיזורים אחרים באיטליה (בצפון הארץ, בעיקר) נקראות גרנה (גרגירים = granna) בגלל הטקסטורה הגרגרית המיוחדת שלהן והמפורסמת מביניהן היא גבינת גרנה פדנה.


פרמיג'אנו מיוצרת מחלב פרות גלמי, מייד אחרי חליבתו והסרה שלגלילי הגבינה בתבנית המעניקה להם את צורתם הסופית חלק מן השומן שהוא מכיל. הפרות שמחלבן מיוצרת הפרמיג'אנו ניזונות מעשב וקש בלבד והחומר המזרז בהכנת הגבינה עשוי מתרבית גבינה טבעית בשילוב עם רנט המופק מקיבות עגלים. החומר היחיד המוסף לגבינה הוא מלח.


פרמיג'אנו מיושנת במשך שנה עד שנתיים וכל אחד מן הגלילים המיוצרים צריך לעמוד בקריטריונים מסוימים שנקבעו על ידי קונסורציום יצרני הפרמיג'אנו, בשלבים מוקדמים למדי של תהליך הבשלתו. רק עמידה בתנאים המחמירים האלה מזכה את הגליל בחותמת הרשמית המוטבעת על קליפתו ובאפשרות להמשיך את  הגבינות המונחות על מדפי עץ להבשלהתהליך הבשלתו. החותמת הרשמית מכילה את קוד המחלבה, ואת תאריך ייצורה של הגבינה והיא מקיפה את הגליל מכל צדדיו.הגבינה שאינה עומדת בתנאי הקונסורציום משמשת כמזון לחזירים שמבשרם מייצרים את הפרושוטו.


מקובל שגבינת הפרמיג'אנו מיוצרת באיזור רג'יו אמיליה מאז ימי הביניים ומשם התפשט ייצורה למודנה ולפרמה הסמוכות. הסופר הנודע בוקצ'יו, מזכיר בספרו דקמרון שנכתב בשנת 1348 את הגבינה ככזו המשמשת כבת לוויה למנות מקרוני ורביולי.


 מראה כללי של החווהצורת ייצור הפרמיג'אנו כיום כמעט זהה לצורה שבה היא ייוצרה לפני כ-800 שנה. החלב שנחלב בערב, מונח באמבטיות עד שעות הבוקר ומועבר משם למיכלי ערבוב מיוחדים שבהם מוסר ממנו חלק משכבת השומן שצפה למעלה. לחלב מוסיפים כמות נוספת של חלב שנחלב בשעות  פרושוטו המוצג למכירה בחנות המחלבההבוקר והתערובת מחוממת, תוך ערבוב, לטמפרטורה של 55 עד 56 מעלות ומתבשלת במשך 8 שעות. בשלב זה נאסף הגבן ומועבר לכלים המאפשרים את סינון הנוזלים מיותרים. הגבינה מקבלת את צורתה בתוך יומיים שלושה ומכאן ואילך היא מושרית מדי יום במי מלח בריכוז של 4.2% ובטמפרטורה של 16 עד 18 מעלות, במשך 20 עד 25 ימים. לאחר מכן,  הגבינה מועברת לתבניות המעניקות לה את צורתה הסופית ובהם היא מונחת להבשלה לתקופה של בין שנה לשנתיים, אך לא פחות משנה. קיים איסור חמור של הקונסורציום על הוספת חומרים כלשהם לגבינה מלבד החלב הרנין והמלח והדבר נבדק בקפדנות לעיתים תכופות.


וכמה עובדות:
כמות החלב הדרושה לייצור גליל אחד של גבינת פרמיג'אנו (במשקל ממוצע של 38 ק"ג) היא 600 ליטר.
החלב המשמש לייצור גבינת הפרמיג'אנו מופק מכ-5000 רפתות ומספר יצרני הפרמיג'אנו הוא בסביבות 500.
 
* http://www.parmigiano-reggiano.it/come_si_fa.aspx

bottom of page