קטניות - כל מה שאפשר לדעת עליהן | אתר האוכל של ג'אקומו
top of page

קטניות - כל מה שאפשר לדעת עליהן

לכל הכתבות

הן זמינות בכל מקום, עשירות בחלבונים, בפחמימות, בסיבים ובוויטמין B, ניתן להשיג אותן טריות או יבשות ואפשר להכין מהן עשרות מאכלים מזינים וטעימים – הקטניות.
       
חומוס ופול
הן צומחות בתרמילים שחלקם גם אכילים, כמו האפונה, למשל, ויש מהן מינים וסוגים ותת מינים רבים ושונים.


בין הקטניות הטיפוסיות נמצא את הסויה, האפונה, השעועית, החמצה (חומוס), הפול, העדשים ועוד.
 
אפונה ועדשים
הקטניות תופסות מקום חשוב בצמחיית ארץ ישראל ויש לנו לא פחות מ-113 סוגים שונים של קטניות בר, חלקן הקטן הותאמו לאכילה. בוודאי תתפלאו לשמוע שגם החרוב משתייך למשפחת הקטניות.
    
עדשים ושעועית צבעונית
כמה מן הקטניות מוזכרות כבר בתנ"ך כמו נזיד העדשים שתמורתו מכר עשיו את בכורתו ליעקב, וב"חלקת עדשים" המוזכרת בספר שמואל ב'. יש הסוברים שהחומץ המוזכר במגילת רות בפסוק: "וְאָכַלְתְּ מִן הַלֶּחֶם, וְטָבַלְתְּ פִּתֵּךְ בַּחֹמֶץ" מתייחס לחומוס שנהוג היה לאוכלו כבר אז באזורנו. האפונה, מסתבר, גם היא מצויה אתנו כבר אלפי שנים וחפירות ארכיאולוגיות באזור גילו שרידים של זרעי אפונים. גם השעועית מוזכרת במקורות אבל, מסתבר שזו אינה השעועית שאנו אוכלים היום. זו שלנו, המתורבתת, מוצאה מדרום אמריקה והיא הובאה לאירופה ביחד עם תפוחי האדמה והעגבניות בסביבות המאה ה-16. גם הפול משמש במטבחי המזרח התיכון מזה אלפי שנים ומוזכר גם בתנ"ך בכמה וכמה מקומות וביניהם בפסוק : "משכב וספות וכלי יוצר וחטים ושערים וקמח וקלי ופול ועדשים וקלי".
 
   

מסתבר, אם כן שאזורנו מכיר את הקטניות הכרות קרובה מזה אלפי שנים וזו הסיבה שהוא מככב ברבים ממטבחינו.


גם במדינות שונות באירופה יש לקטניות חשיבות רבה ואנשי חבל טוסקנה שמרבים להשתמש בהן (בשעועית ובעדשים, למשל) נקראים בעגה איטלקית "אוכלי הקטניות".
 
שעועית חומה ועדשים אדומות
בין מאכלי הקטניות המפורסמים אפשר למצוא את מרק השעועית, ממרח החומוס, מרקי אפונה ועדשים ומבחר של מאכלים העשויים מסויה כמו טופו, תחליפי בשר וכדומה.

 

תורמוס וחומוס
למרות שאין בקטניות מרכיבים העלולים להחמיץ, נהוג בעדות אשכנז שלא לאכול אותם בתקופת הפסח בעוד שאחינו הספרדים נוהגים להעשיר בהן את ארוחות החג.
     
שעועית חומה כהה וחומוס
קטניות אפשר להשיג טריות, כמו אפונה, שעועית צהובה או ירוקה, לוביה ופול או יבשות כמו עדשים, שעועית, אפונה ועוד. את הקטניות הטריות מבשלים בדך כלל עם תרמיליהן ברטבים שונים ומקטניות היבשות מכינים מרקים ותבשילי קדה שונים. את הקטניות היבשות יש להשרות כמה שעות לפני בישולם כדי לקצר את זמן הבישול.

bottom of page