קרואטיה - חלקת אלוהים הקטנה | אתר האוכל של ג'אקומו
top of page

קרואטיה - חלקת אלוהים הקטנה

לכל הכתבות

יש בניו-יורק מטבח אחד גדול, קרוב לודאי תת-קרקעי, המספק את המנות לכל המסעדות הסיניות בעיר, אמר לי פעם ידידי יוסי שהתגורר בניו יורק, לאור העובדה שבכל המסעדות בעיר מגישים אותו אוכל בדיוק.

נראה לי שמטבח דומה יש גם בחוף קרואטיה וממנו ניזונות המסעדות באזור. כאן, לאורך החוף התפריט זהה כמעט לחלוטין ברוב המסעדות והוא חסר מעוף, חסר דמיון ומאוד מאוד בלתי מגוון.

התקנאה לה קרואטיה בשכנתה איטליה והחליטה לאמץ את מטבחה. כל מסעדה כאן היא גם פיצרייה ובכל תפריט מגישים גם מנות פסטה, כמובן.

מזדאר בצפון ועד דוברובניק בדרום, כל שמצאנו במסעדות הם סלט דיונונים, סלט שרימפס, פיצה, דג עם תפוחי אדמה (לא זול כלל), סרדינים מטוגנים, מולים ברוטב יין לבן, מרק דגים, ספגטי עם רוטב פירות ים, ספגטי עגבניות, ריזוטו פירות ים וריזוטו שחור. על קינוחים לא שמעו כאן דבר והקינוח היחיד המוכר הוא פלצ'ינקס (מעין חביתיות, קרפ) ברוטב שוקולד, ברוטב ריבה או עם גלידה.

ובכן, תאמרו, מה רע? ובאמת, מה רע בתפריט כזה המכיל מבחר של מאכלי ים, חשבנו גם אנחנו בשלושת ימיו הראשונים של הטיול עד שהפיצות הגיעו עד נפש והסרדינים המטוגנים קיפצו בחלומותינו בין המולים והאורז השחור. כזה חוסר דמיון בבישול ושימוש כה רחב במרכיבים בלתי איכותיים לא הכרתי בשום מקום אחר. פיצה פירות הים למשל,הכילה, כאן לאורך החוף, רצועות סשימי כאלה שנמכרים אצלנו קפואים בחנויות טיב טעם. דווקא כאן במקום בו קיים שפע עצום של פירות ים טריים.

מרק דגים

הפיצות, במרבית המקרים, טעימות למדי, למרות הנטייה להשתמש בבצק שמרים מתקתק מעט, הפוגע לטעמי בטעמה של הפיצה. הדגים מצוינים, כמו שדגים טריים על האש יכולים להיות, הצ'יפס כמו צ'יפס בכל מקום אחר בעולם, הספגטי  מבושל יתר על המידה והרטבים עשויים מעגבניות משומרות. המולים (בכמות ענקית יש לומר) סבירים, אך לא יותר מזה ובמקומות רבים אף מבושלים זמן רב מדי. אם חובבי מרק דגים אתם אל תתפתו למרק הדגים המקומי. זהו מרק צלול שטעמו מזכיר מרק עוף ובו שוחים בניחותא כמה גרגירי אורז ושני שרימפס זעירים. במסעדה אחת שבה מצאנו מרק דגים "אמיתי" בויאבז, הוא בושל עם עגבניות משומרות, דבר שהעניק לו מתיקות מיותרת, ללא שום וללא פלפל חריף והוא הוגש, כמובן, גם ללא פרמזן או פרוסת לחם קלוי. רעייתי חובבת המתוקים נאלצה להסתפק בפלצ'ינקס עם ממרח שוקולד נוטלה.

סרדינים מטוגנים

נכון, אמנם, שמחיר האוכל זול למדי לעומת הנהוג באירופה או אפילו בארץ אבל, האכזבה גדולה. מעט יותר מעוף, קצת יותר מרכיבים איכותיים ותפריטים מגוונים יותר וזו הייתה יכולה להיות חגיגה אמיתית לחובבים מאכלי דגים ופירות ים. כדאי אולי לשלוח קבוצה של טבחי קרואטיה לחוף אמאלפי שבאיטליה או אל חבל פוליה, הנמצא בצידו השני של הים האדריאטי, כדי שיקבלו מושג כלשהו מה ניתן להכין מאוצרות הטבע הגסטרונומיים המצויים בידיהם.

קוראי היקרים שביקרו כבר בקרואטיה ירימו בודאי גבה בהשתוממות ויאמרו, מה הוא רוצה, אנחנו נהנינו מאוד. נכון, אני קצת מגזים כמובן. אחרי שלמדנו להיזהר מן הפסטה, להימנע ממרק הדגים, לוותר על האורז השחור היבש מדי, לאכול כקינוח שלגון ברחוב ולוותר על ציפיות גסטרונומיות מוגזמות, נהנינו למדי.

ומה עם בשרים תשאלו? ובכן, למדו ממני כלל - במסעדות דגים הזמינו דגים, בשרים הזמינו במסעדות המיועדות לכך. שלוש ארוחות בשר אכלנו בזגרב ובאזור אגמי פליטוויצה, בכולן התאכזבנו. במרבית המקרים היה הבשר עשוי יתר על המידה ויבש. הנקניקיות, לעומת זאת, היו מצוינות.

נדמה שכל המתנות שנתן הטבע לקרואטיה הושקעו בנופים ובבני האדם. באוכל ובבתים הן הושקעו פחות.

הנשים כאן יפהפיות. ריכוז כזה של נשים יפות לא ראיתי בשום מקום בעולם. קרוב לודאי שזו תוצאה של העמים הרבים שהרכיבו את אוכלוסייתה של ארץ זו. גם הגברים, כך טוענת זוגתי, יפים למדי והרושם הכללי ברחוב הוא של עם יפה.

הבנייה, לעומת זאת, אינה מרשימה בלשון המעטה. יש כאן בתים הבנויים על החופים הנפלאים לאורך המפרצים הרבים, רובם בעלי גגות רעפים אך הם בנויים בחוסר סדר ובחוסר תכנון ובמרבית המקרים יפה לראותם מרחוק בלבד.

החוף סלעי ותלול וחופי הרחצה מועטים למדי. פה פיסת חול של 100 מטר מכוסה כולה באבנים קטנות המקשות על ההליכה והכניסה למים, ושם רצועה קטנה אף יותר. הדיג, השיט והסיורים הימיים מפותחים ביותר ובכל כפר קטן תמצאו מרינה עם כמה וכמה סירות או יכטות.

הכבישים צרים ומתפתלים רובם בעלי מסלול אחד לכל כיוון, כולל הכביש הראשי מספליט לזגרב, ובמרבית הדרך הם מסומנים בפס לבן האוסר עקיפה. גם כאן כמו באיטליה השכנה זו המלצה בלבד ורבים המתעלמים ממנה. פנסיונים, צימרים (תזהו אותם לפי השילוט sobe) ובתי מלון מצויים בשפע ומחיריהם עדיין זולים ביותר - 30 עד 40 אירו ללילה (ללא ארוחת בוקר). המחירים בחנויות סבירים אך לא זולים מאשר בארץ ומציאות לא תמצאו כאן.

בקיצור, סעו לקרואטיה, אסור לוותר עליה, אך סעו לשם ללא ציפיות רבות מדי. קבלו את הדברים כמו שהם, התענגו על האוכל הפשוט, על הנשים היפהפיות והנופים המדהימים, השאר הרי אינו חשוב באמת.

מסעדה דלמטית מיוחדת מעט יותר -

Mediteran

בעיירה פרימוסטן, לאורך החוף צפונית מספליט

www.mediteran-primosten.hr

טל. 385.22.571.780

מסעדת בשרים ליד אגמי פלטוויצה

Restoran Degenja

8 ק"מ מאגמי פליטוויצה לכיוון זגרב

Tel. 047/782-060

bottom of page